"Культура поведінки"
Виховна година на тему: "Культура поведінки"
Мета: повторити і закріпити відомі правила поведінки, вивчити ще невідомі правила, показати красу культурної поведінки і не¬привабливість безкультур'я, виховувати необхідність культурної поведінки.
Форма: практичне заняття.
Обладнання: «автобус», «театр» (міні-декорації).
Форма: практичне заняття.
Обладнання: «автобус», «театр» (міні-декорації).
Вчитель. Культура поведінки людини — важливе вираження її духовного багатства, уміння спілкуватися з людьми.
Правила поведінки людини в суспільстві складалися упродовж багатьох віків.
Часто про вихованість людини судять за її манерами. Проте не лише зовнішні атрибути відрізня¬ють виховану людину.
Які ж риси притаманні вихо¬ваній людині? Освіченість, професіоналізм, висока духовність, порядність, інтелігентність. Існують критерії, на яких базується етикет і які регулюють зовнішні форми поведінки людини. Це честь, совість, порядність — якості, якими потрібно дорожи¬ти так само, як ми дорожимо здоров'ям. Без них немає людини у високому розумінні цього слова.
Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делі¬катність, чесність, благородство.
Хороші манери формують оправу дорогоцінних граней душі, серед яких тактовність, делі¬катність, чесність, благородство.
Важлива риса вихованих людей — скромність. Скромна людина самокритична і вимоглива до себе, не переоцінює власні можливості. Вона не прагне виділитися зовні, не буде голосно розмовляти в автобусі, не стане хва¬литися своїми заслугами.
Багато молодих людей вважають, що повагу, ввічливість, тактовність не обов'язково проявляти до своїх батьків.
Багато молодих людей вважають, що повагу, ввічливість, тактовність не обов'язково проявляти до своїх батьків.
«Повага — це застава (кордон), яка охороняє батька й матір, стільки ж і дитину; перших вона рятує від смутку, останню — від докорів совісті», — зауважував Бальзак.
А тепер кілька слів про звички. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, способи досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що визначає долю людини.
Звички поділяються на корисні і шкідливі. Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звички. А ось куріння, пияцтво, наркоманія — шкідливі.
А тепер кілька слів про звички. Вони мають велике значення для людини, адже це та «цегла», з якої складається її життя, способи досягнення нею своєї мети, манера спілкування з іншими людьми — словом, усе те, що визначає долю людини.
Звички поділяються на корисні і шкідливі. Наприклад, гігієнічні (вмивання, ранкова гімнастика тощо) чи моральні (ввічливість, дисципліна, уважність тощо) — корисні звички. А ось куріння, пияцтво, наркоманія — шкідливі.
У багатьох людей через відсутність звички вчасно робити те, що потрібно, формуються такі риси характеру, як легковажність, упертість у вчинках.
Завдання батьків, школи, громадськості — виробляти корисні позитивні звички у підлітків.
Ось і сьогодні, на виховній годині, ми поговоримо про деякі правила культури поведінки. Але це не означає, що із сьогоднішнього заняття ви вийдете повністю культурними, вихованими людьми. Культури поведінки людина вчиться протягом усього життя.
Завдання батьків, школи, громадськості — виробляти корисні позитивні звички у підлітків.
Ось і сьогодні, на виховній годині, ми поговоримо про деякі правила культури поведінки. Але це не означає, що із сьогоднішнього заняття ви вийдете повністю культурними, вихованими людьми. Культури поведінки людина вчиться протягом усього життя.
Правила вітання, історію та приклади, де і як вітаються; ми вже вивчали. Сьогодні проаналізуємо деякі ситуації:
-
а) вдома;
-
б) на вулиці;
-
в) у транспорті;
-
г) в театрі.
Ситуація перша
Розкажіть про вашу поведінку вдома, з батьками: постіль, ран¬ковий туалет, сніданок, посуд, домашнє господарство тощо.
(Розповіді учнів аналізуємо разом, указуючи на неправильні чи некрасиві вчинки.)
Ситуація друга
Як поводитися на вулиці
Розкажіть про вашу поведінку вдома, з батьками: постіль, ран¬ковий туалет, сніданок, посуд, домашнє господарство тощо.
(Розповіді учнів аналізуємо разом, указуючи на неправильні чи некрасиві вчинки.)
Ситуація друга
Як поводитися на вулиці
-
1. Перед тим, як вийти на вулицю, подивись у дзеркало — чи все гаразд у твоєму костюмі.
-
2. Зустрівши знайомих, вітайся першим.
-
3. Вітаючись зі старшими, пер¬шим руки не подавай. Почекай, поки це зроблять вони.
-
4. Вітаючись, зніми кашкет або капелюх і не одягай, поки не потиснеш руки.
-
5. Подаючи руку, зніми з неї рукавичку.
-
6. Якщо назустріч іде старший за тебе або дівчинка — дай дорогу.
-
7. Якщо поруч послизнувся перехожий — підтримай його під руку. Якщо він упав — допоможи підвестися.
-
8. Сідаючи в трамвай або автобус, пропусти першим у двері свого супутника або супутницю. Якщо підійде дідусь, бабуся або жінка з маленькою дитиною — пропусти їх уперед.
-
9. Бажаючи звернути на що- небудь увагу свого супутника, не показуй пальцем — зумій показати поглядом.
-
10. Переходь вулицю тільки в місцях, позначених знаком переходу.
-
11. Переходячи вулицю, подивися спочатку ліворуч — чи не рухається на тебе транспорт. Дійшовши до середини, подивися праворуч — чи не загрожує звідти небезпека.
-
12. Не перебігай вулицю перед транспортом, що рухається. Почекай, поки він зупиниться або проїде.
-
13. Якщо на перехресті є світлофор, переходь вулицю лише на зелене світло.
-
14. Автомобілі, автобуси, тро¬лейбуси, що стоять, обходь тільки ззаду, трамвай — тільки спереду.
Тепер розглянемо конкретні ситуації.
-
1. На вулиці ви зустріли знайомого. Якими будуть ваші дії?
-
2. Якої сторони потрібно триматися, якщо немає тротуару?
-
3. Як обійти людей, якщо ви поспішаєте?
-
4. Де і як потрібно переходити вулицю?
Ситуація третя
І от від свого будинку ви дісталися до автобусної зупинки.
І от від свого будинку ви дісталися до автобусної зупинки.
-
1. Якою буде ваша поведінка на зупинці до приходу автобуса чи іншого транспортного засобу?
-
2. Під'їхав ваш автобус. Покажіть, як ви будете заходити в автобус.
-
3. В автобусі було вільне місце, ви сіли, але на одній із зупинок увійшла ваша однокласниця (однокласник, учитель, незнайома людина). Якими будуть ваші дії?
-
4. Правила виходу з автобуса. (Чоловік виходить першим і до¬помагає вийти жінці.)
Нарешті ви прийшли до школи.
-
1. Ви зустрілися з товаришем.
-
2. Повз вас проходить учитель, який не викладає у вашому класі.
-
3. Ви проходите повз учителів, один із яких не викладає у вашому класі.
-
4. Розпочався урок, до класу заходить учитель.
-
5. Ви хочете дати відповідь на запитання вчителя.
-
6. Вам потрібно вийти з класу.
Ситуація четверта
У вихідний день ви пішли в кінотеатр, хлопчик і дівчинка заходять до зали.
У вихідний день ви пішли в кінотеатр, хлопчик і дівчинка заходять до зали.
-
1. Хто повинен заходити першим?
-
2. Покажіть, як ви будете проходити до свого місця, якщо воно у середині ряду, а крайні місця уже зайняті. (Чоловік іде першим.)
-
3. Чи потрібно коментувати події на екрані?
-
4. Ви запізнилися до початку. Якими будуть ваші дії?
Вчитель. А тепер послухайте, як правильно поводитися в громадських місцях.
-
1. Коли буваєш у театрі, кіно, читальні, музеї, на виставці, лекції, пам'ятай, що ти тут не сам. Поряд із тобою — твої товариші. Поводься так, щоб не заважати їм.
-
2. Приходь у театр своєчасно. Адже всі актори, музиканти, ка¬пельдинери, працівники сцени прийшли заздалегідь. Вони подба¬ли про те, щоб тобі не довелося чекати початку. Будь чемний щодо них і не запізнюйся теж.
-
3. Краще прийди до театру на 10—15 хвилин до початку, щоб не поспішаючи роздягтися, поправити зачіску, купити і прочитати програму, знайти своє місце.
-
4. Номерок від пальта сховай у кишеню. Якщо будеш крутити його в руках, упустиш під час дії, а то й загубиш у темряві.
-
5. Пробираючись до свого місця, проходь уздовж ряду облич¬чям до тих, хто сидить. Якщо прийшов із дівчинкою, дай їй пройти поперед себе і сісти першою.
-
6. Коли ти вже сів, а повз тебе хто-небудь проходить, підведись і дай дорогу.
-
7. Сідай на те місце, яке позначене на квитку. Якщо твоє місце виявиться зайнятим і його не схочуть звільняти, не заводь суперечки, попроси чергового з'ясувати непорозуміння.
-
8. Під час дії не розмовляй. Поділитися думками з товаришем зможеш під час антракту.
-
9. Не постукуй ногою в такт музиці — це заважає слухати сусідам.
-
10. Не аплодуй під час дії, дочекайся кінця вистави.
-
11. Не кричи після кінця дії «біс». Це слово означає, що ти просиш артистів повторити ще раз. «Біс» кричать на концерті, де можна повторити арію або танок, а не на виставах.
-
12. Не їж під час дії, потерпи до антракту.
-
13. В антракті також не мчи галопом до буфету, а пробираючись до прилавка, не розштовхуй присутніх. Адже ти прийшов до театру не ласувати, а дивитися виставу.
-
14. Якщо тобі дали гроші на цукерки або тістечко, запроси в буфет свою супутницю.
-
15. В антракті розмовляй тихо, так, щоб чув тільки твій співрозмовник. Будь скромним — не ду¬май, що всіх цікавить саме твоя думка про виставу, картину, лекцію.
-
16. Не піднімайся з місця, доки не опустять завісу. Часто останні слова п'єси — найважливіші.
-
17. Не поспішай у гардероб за своїм одягом. Скільки б не було в театрі людей, усі встигнуть одягтися за 15 хвилин.
-
18. Сидячи в читальні, не роз¬мовляй із сусідами навіть пошеп¬ки. Цим ти заважаєш читати не тільки їм, а й іншим читачам.
-
19. Пам'ятай про те, що після тебе цю саму книгу чита¬тимуть сотні твоїх товаришів. Не загинай сторінок, не брудни їх пальцями, не пиши нічо¬го на полях. Хай після тебе книга залишається такою ж чи¬стою, як була.
-
20. Оглядаючи музей або виставку, не чіпай руками виставлені предмети. Уяви, на що вони пе¬ретворяться, коли кожен із тисяч відвідувачів торкатиметься їх.
Підсумкове слово вчителя. Сьогодні ми проаналізували ті правила культури поведінки, з якими зустрічаємося кожної хвилини. Але це дуже мала частка науки про культуру, і хочеться, щоб ви намагалися бути вихова¬ними людьми: не соромилися піднести важку сумку незнайомій вам жінці чи портфель своїй однокласниці; поступитися місцем бабусі чи дівчинці, вміли спілкуватися з оточуючими. Світ так улаштований, що з кожним роком людей стає все більше на декілька мільйонів, звичайно, і некультурних тахож. Але нам потрібні люди виховані і порядні, а тим, хто не знає правил хорошої поведінки, не місце серед нас.
(Учень зачитує «Пам 'ятку».)
(Учень зачитує «Пам 'ятку».)
Виховуй у собі звичку завжди пам'ятати про тих, хто оточує тебе:
— не проштовхуйся у натовпі, допомагаючи собі ліктями;
— затуляй роте рукою, коли кашляєш або чхаєш;
— не забувай сказати «будь лас¬ка», коли про щось просиш, і подякувати за будь-яку найнезнач- нішу послугу;
— допоможи літнш людині донести важку сумку;
— переведи через вулицю сліпого або бабусю;
— якщо в компанії що-небудь розігрують або ділять — старайся підійти останнім;
— навіть у розмові або грі зав¬жди допомагай слабшому, засту¬пайся за нього.
— не проштовхуйся у натовпі, допомагаючи собі ліктями;
— затуляй роте рукою, коли кашляєш або чхаєш;
— не забувай сказати «будь лас¬ка», коли про щось просиш, і подякувати за будь-яку найнезнач- нішу послугу;
— допоможи літнш людині донести важку сумку;
— переведи через вулицю сліпого або бабусю;
— якщо в компанії що-небудь розігрують або ділять — старайся підійти останнім;
— навіть у розмові або грі зав¬жди допомагай слабшому, засту¬пайся за нього.
Ці вчинки, на перший погляд, не такі вже й значні, але саме з таких ось дрібниць і формується характер людини.
Меню сайту
Архів новин
Хмара тегів
-
аудит вертикальний обробіток виноградарство випускники виробництво кукурудзи виробництво соняшника виробництво цукрового буряка вирощування картоплі вирощування кукурудзи виховна година виховна робота виховний захід внесення добрив водій врожайність відео відкритий урок грунтообробні агрегати двигун внутрішнього згорання день захисника вітчизни дискові борони діагностика експлуатаційні витрати енергетичні засоби заготівля сіна зворотній зв язок здоровий спосіб життя зернобобові зернові зернозбиральний комбайн зубові борони класифікація мта комбайни комплектування агрегатів котки кривошипно шатунного механізм круп яні культури культиватори культура кшм кінематика мта лабораторні роботи лпр лущильники майстер клас машинно тракторний парк методична робота механізація морфогенез мтп налагодження мта новини обприскувачі обробіток грунту обслуговування техніки овочеві культури озимі культури останні події охорона праці плоскорізи плуги портфоліо педагогічне кредо посів кукурудзи посів цукрових буряків посівний агрегат практичні заняття продуктивність мта професія ризики розкидачі добрив розробки уроків рослинництво с г культури садівництво сертифікація слюсар ремонтник стресостійкість рослин сівалка сівалки тестові завдання технологічне налагодження технологічні карти трактори тяговий баланс трактора інтерактивні вправи